Sunday, July 12, 2009

TreASure HUnT dan Tv Plasma 42"

Panas gile malam nie....nak hujan kot nie...aku mengeluh keseorangan...dah pukul berapa la ni...tutttt, aku bukak ekon bilik sambil setting level 16 kasi sejok sket, baru aku bley tido...tapi, baru jer aku nak lelapkan mata, aku sedari ada bende yang aku tak boleh terima sedang belaku...ahhh, bangkai...takde karen pulak..nie mesti kerje pakcik zakaria yang bekerje sebagai
technician TNB tengah betulkan pencawang elektrik nie...spastik btol, macam takde mase lain je ko nak buat..time panas2 nie la baru nak buat bende alah nie...hish,teringin gak aku nak ke rumah die dan hadiahkan die sekuntum penampar sempene hari bapa...seb bek pintu umah aku dah kunci...arghhh, tekanan aku...kenape aku mesti tertekan??kenape masaalah selalu datang kat aku jer??kenape lepas aku tertekan, aku tulis blog...ahhhh, sial...suma alasan....penyamun betol...aku pon baring kat sofa sambil pegang majalah mangga milik kakak aku...aku mengoyakkan mukasurat paling tengah sebanyak 2 helai secara perlahan2...sebab kalau akak aku perasan aku koyakkan buku mangga die, memang die pecahkan piala saguhati aku masa masok pertandingan mengaji time kecik2 dulu...wahhh, legenya...aku mengipaskan diriku dengan dua helai kertas dari majalah tadi....aku cuba tukar kelajuan tanganku kepada level tiga....tanganku bergerak lebih pantas.....kelajuan tangan aku lagi laju dari pengipas kedai sate dekat stesen keretapi tampin...kalo dengan kelajuan tangan aku tu, mungkin mulut orang yang
terkene tempeleng akan berbuih selama seminggu....Tiba2,bekalan kuasa kembali pulih, ekon mula menyejuk, aku kembali riang, barrack obama mengorek idung, mila af masih berlakon dalam iklan cocopie dan jalaludin hassan pula masih lagi menjadi duta Beras jasmine...aku mula berhenti mengipas dan merehatkan tangan aku yang lenguh...aku melihat pada kepingan kertas yang telah dikoyakkan tadi...aku tenung rapat kerana keadaan gelap dan tidak bercahaya...setelah lama aku merenung keratan kertas itu, aku mula tersenyum bersendirian...aku bace yang artis2 sume masok treasure hunt...aku teringat pertandingan treasure hunt yang aku masok dulu..kazen aku antara beberapa orang yang organize pertandingan tu..die yang offer aku soh join..so, yang masok treasure hunt tu, aku, doggy dan kamil...disebabkan kumpulan aku hanya 3 orang, satu brader agak2 bapok dari telekom masok team aku untuk memenuhi kuota..mungkin kawan2 dia dah pulaukan die..so, aku terima je la mamat tu..satu pasukan diwajibkan 4 orang...aku pon menamakan kumpulan kumpulan aku sebagai "Team Rafi Cendol"...tapi,name tu telah ditolak sebab macam lahanat..aku pon bagi name alphanumeric...budak2 team aku pon setuju..kitorang sampai kat tempat berkumpul lebey kurang pukul 8 pagi..aku lepak dengan kazen aku...pastu ade pulak sorang pakcik nie kecoh2, dari jauh aku tengok die tegur sume orang..aku mula risau..mungkin pakcik nie gile, mungkin ade pisau di poket suar die, mungkin die bekas mat rempit, mungkin die pembunuh upahan..mungkin die cuba meragut awek milo kat dalam lori milo free tu..arghhh, aku mula risau, die datang tepat kearah aku..tiba2, die cakap dengan suara yang kuat..haaa, jang...arini kalo ko menang, dapat tv plasma 42 inci..satu orang satu..pehhh,celake punye orang tua..naik 13.5 kencing manis aku..seb bek xkene insulin..menatang tol..aku ternampak seperti bercahaya di wajah doggy ngan kamil, senyuman mereka semakin lebar..mungkin mereka cuba untuk mendapatkan tv plasma 42" tu..muka aku kian gembira,kerana teammate aku seperti bersungguh2 untuk mendapatkan tv plasma tu..seorang demi seorang aku pandang, doggy, kamil dan tiba2 kegembiraan aku tersentak..cilake punyer brader telekom, bley plak die korek idung time saat2 manis nie..kiwak tol.."tuttttttt, kepada semua peserta treasure hunt sila berkumpul di dataran sekarang"..panggilan dari satu suara misteri yang suruh kitorang berkumpul untok briefing..satu kumpulan diberi satu sampul surat berisi soklan2 yang perlu
dijawab..kemudian perlu menangkap gambar di lokasi2 menarik yang telah diberitahu dalam soalan tadi..kewak,cam spm plak..Tepat jam 8.30 pagi..aku ngan budak2 team aku berdiri di garisan permulaan...kitorang pandang antara satu sama lain..mata kami bertentang mata, peluh di dahi brader bapok itu mula menitik..antara die sangap dengan lelaki atau die betul2
letih,itu aku tak dapat pastikan...pandangan mata antara kitorang semakin tajam..jantung berdegup laju...Tv plasma di mata masing2..brader telekom masih berpeluh tanpa sebab..bluehippo tengah menari kat depan kitorang..teringin gak aku nk flying kick kt badak biru tu...tapi, mungkin penyertaan aku akan terbatal serta merta..kamil ngan doggy mungkin akan dimasokkn ke wad Psychiatry sebab tak dapat tv plasma, brader telekom tu plak mungkin akan...hmm...mungkin takkan jadi apape..sebab die still tengah bepeluh time tu...arghhh...klepet tol...fuhh..aku menahan sabar aku...beberapa saat lagi untuk siren dibunyikan dan kitorang perlu berlari untuk naik ke kereta dan memulakan perjalanan ke lokasi pertama yang perlu dituju...toonnnnnnnnnn, siren dibunyikan...langkah pertama dimulakan...aku berlari dan menolak brader telekom..kemudian die menjerit...weiii, aku team ko la...adehhh,,aku terlupa plak yang aku ngan die satu team...28 pasukan berentap...224 kaki berlari di atas jalan tar
menuju ke kereta...semuanya berlari dengan laju..aku berdoa supaya ada orang yang akan terjatuh dan aku boleh tergelak...arghh, shit..takde yang terjatuh plak..doggy masih berlari di hadapan kami semua...sampai di kereta, kitorang cepat2 naik dan aku pulak start engine kete aku..aku mula rasa serba tak kena..tiba2, kamil menjerit pada kereta kat sebelah kitorang...WOIII..ko buat ape kat sane...aku terus menoleh ke kiri...arhh,cilake tol..apsal lak doggy bley salah nek kete nie...woiii...naik sini la.. tu kete org len...doggy yang terpinga2 keluar dari kereta sebelah dan nek ke kete aku sambil menggaru2 kepala die...celake tol, aku tros menekan pedel minyak kereta aku dan keluar dari kawasan haram tu...sampul surat
berisi soalan ada pada tangan brader telekom tu.."nak pegi mane dulu nie?,tanyer kamil kt aku..."erk, mne aku tau..ko tnyer ahh brader tu",balas aku..."Ha dik, kite kene pegi kat area pejabat majlis daerah..kene carik Kerongsang tudung kat parking lot majlis daerah tu...jawab brader tu....arghhhh...nie mencari harta karun ke mencari harta pakcik harun...binatang
tol...aku meneruskan pejalanan ke majlis daerah...belum sempat aku berhenti, kamil dah bukak pintu kereta...begitu tak sabarnya seorang manusia kerana sebijik tv plasma, bisik hatiku...aku pon teros parking kete aku di tepi jalan...doggy, kamil ngan brader telekom berlari laju menuju ke arah pejabat majlis daerah...aku pula mengunci kereta dan berjalan dengan perlahan ke arah carpark majlis daerah tu...aku cuma dapat bayangkan yang diorg 3ekor nie mesti kne terajang dengan pak guard majlis daerah sbb masok pejabat tanpa sebab..kemudian, kereta2 pesaing aku mula sampai...aku melihat doggy ngan brader telekom tu tnyer dekat pak guard mane diorg sorok Kerongsang tu dengan merasuah pak guard tu sebentuk senyuman di bibir...aku tengok
pakguard tu dh hentak2 cota kt lutut die sendiri...aku dapat rasakan kalo dua ekor nie xblah lagi 5minit, mmg cota tu makan kepale lutut diorang...mau tempang sekor2..pak guard tu dh la badan cam badang yang baru lepas makan muntah jin..cilake tol, nie xleh jadi...aku tros tepon kazen aku...caller ringtone alleycats masih tidak berhenti.."hello", "ha sapit, mane diorg sorok Kerongsang tu ekk??"..."hahaha...ade dekat bawah tiang bendera la kerol", jawab kazen aku dengan penuh ketenangan.."ha,orait.thanks"...aku tros begerak dengan muka hensem macho dan bergaya kearah tiang bendera...doggy ngan brader tu tengah carik Kerongsang dekat tayar lori majlis daerah yang selalu sita moto parking kat tepi jalan tu...kamil pulak aku tengok kat celah2 pokok bunga raya...kalo dibiarkan lagi stengah jam, mungkin die sanggup bercangkol kt situ...aku dengan selamba mencapai Kerongsang tudung tu...bile aku perhatikan,masing2 kat situ dah macam orang tengah carik biji timah kat lombong timah Sungai Lembing...ade yang carik kat pintu pagar, ade yang carik kat kerusi batu tepi jalan, ade yang carik kat signboard majlis daerah, ade yang carik kat bawah pokok, ade jugak yang tengah carik kat poket suar pak guard tu...aku pon panggil team aku..."wei, dh jumpe..jom blah"...muka bdak2 team aku kelihatan amat riang...diorg belari masok dalam kete aku...aku tros kan perjalanan..diorang pon tanyer...mane ko jumpe..aku hanya tersenyum..senyuman aku tu sbijik macam senyuman clive Owen..seyes, tak tipu...perjalanan diteruskan..kalini, ke arah kepala keretapi yang diletakkan untuk pameran kat depan pusat serenti...ade lebey kurang 3 4 kumpulan gak tgh salin no plate ketapi tu...brader telekom tu pon kuarkan pen pstu tulis no plate ketapi tu kat ruang jawapan...aku hanya lepak bersandar pada kereta..brade tu menjalankan tugas seorang diri...sambil2 tu aku usha team lain...fuh...terhenti pandangan aku...ade sorang awek nie...lawa gler..tgh usha kawan die
salin no plate ketapi...aku pon usha je die...pstu die pandang aku...mata bertentang mata...dari mata turun ke hati...senyuman terukir di bibir awek tu...henpon aku di kuarkan....aku harap kitorang bertukar no tepon...tiba2,"linnn, dh salin ke?kite nk pegi gemencheh plak nie"..satu suara yang datangnya dari kereta bernombor 15...mata aku mula mengelip,lamunan aku terhenti..darah aku mula berderau..aku pon menoleh kearah suara tadi..erk...aku tercekik oksigen...aku xpercaya...camne awek cun cmtu bley team ngan sorang pakcik tua umor dlm 50 lebey...sial...dah la org tua tu menggedik...yang paling aku xtahan..muke cam jaafar onn...pastu pakai cap warne merah...pehhh..memang cilake gler..nak je aku hambat pakai stering lock..aku pikir awek tadi tu jerk..kang kesian plak disqualified sebab xckop teammate...start pade tu..kumpulan diorang jadi musuh kumpulan aku...setel je brotel (brader telekom) salin no plate ketapi..aku pon tros bergerak kearah gemencheh...dlam perjalanan aku nampak kete jaafar onn tu..pehh,lagi berangin aku..aku pon potong kete die...pastu memecot ke arah gemencheh...sampai je kat gemencheh...aku tanyer
brotel..."bang, tempatnyer kat mane?"..."ha,abang mane tau dik..abg orang seremban",jawab binatang tu sambil pandang kearah luar...kiwak tol..ko ingat ko artis ke nk buat video clip dlam kete aku..bisik aku dalam hati..kitorang sesat lebey kurang 15minit..doggy mula mengeluarkan idea yang bernas..die suh aku tanyer orang kat tepi jalan...belum sempat bertanya..betul2
kitorang dah smpai ke destinasi dituju..taman YU YI...bila aku sampai je,kete musuh aku kuar dari kawasan tu...cilake si cap merah nie..die gelak2 plak...muka die gembira gile time tu..macam baru lepas korek pusat..arghh..dh tak sempat nk pikir apape lagi...aku terus parking kereta dan tangkap gamba signboard YU YI...arghhh....lagi gampang..smate2 nk tangkap gamba
signboard, aku kene datang ke gemencheh...tetiba aku hangin ngan brader telekom tu...muke die time tangkap gamba tu macam binatang...muke pak memerang lagi hensem....aku tengok jam di tangan...wahh, lagi 30minit nak abis masa...kalo xhantar ketas jawapan lagi 30minit, automatik kitorang dibuang daerah..erk..dibuang penyertaan...aku pon bawak kete dengan bersungguh2 dengan niat jaffar onn celop tu mesti kalah dengan aku...aku bayangkan yang aku memenangi tv plasma 42" sambil awek cun tu ngorat aku untuk tengok tv bersama2...aku menekan padel minyak hingga ke hujung...kereta aku meluncur dengan laju ke checkpoint yang lain....setelah berhempas pulas untuk men"treasure hunt"kan diri, akhirnya kitorang telah berjaya mengcompletekan sume jawapan dan sampai ke Ligne d'arrivée atau lebih dikenali sebagai garisan penamat tepat pada masanya...brotel segere ke booth juri untuk menghantar kertas jawapan tadi sambil di follow oleh doggy...aku dengan kamil dok lepak borak2 sambil aku usha awek cun tadi ngah borak2 ngan si cap merah tu...kamil cakap dengan aku..."rol, konpem kite dapat plasma sorang sebijik nie"...diikuti dengan gelak besar.....aku cuma menganggukan kepale sambil tepat memerhatikan awek tadi...Awek tadi dah mule prasan aku asyik pandang die...die pulak cume mengadjustkan pakaian die...mungkin die ingat aku pandang pusat die...tapi sumpah, aku pandang muke die je...awek tu dah tak senang duduk...die perasan yang aku asyik usha dia.."woii..ko buat pe ha"..erk, tersentap aku...celake doggy nie..memang invertebrata btol..nk je aku blender tulang blakang die...tekejot aku...ingat bapak awek tu...aku pon menyatakan hasrat hati aku kat doggy same kamil yang tengah mesej janda die...dua2 ekor nie mule tanye kat aku..awek mane satu...aku pon tunjok la awek tu dengan menggunakan muncung mulut aku yang agak ronaldinho..."owh,yang tu senang nak makan rol, kejap je bley dapat" jawab kamil sambil dipersetujui oleh doggy yang hanya tersenyum sambil menganggukkan kepala...aku pon tanya kat doggy, mane brotel..."owh, die kat booth tu, lepak ngan member2 die"..jawab doggy sambil mengeluarkan rokok dunhill 14 dan lighter...tappp...doggy menyalakan alat bantuan memendekkan nyawa tu...doggy memberitahu hasrat di hati yang die akan jual tv plasma tu lepas menang, pasal nak angkat gitar bass...kamil pulak nak teros beli set home theater...katenyer kalo tv plasma same home theater baru la kene!!... baru werld tengok tengok cite american history x ...kitorang gelak ketawa bersama2...selang berapa minit, aku nampak kazen aku nak pegi ke stage untuk bagi result treasure hunt...aku pon panggil kazen aku pastu tanyer die, kitorang nombor berapa....kazen aku pon kate, sori la rol, private and confidential bende nie...aku pon cakap dengan die.."syapit, mak ko dah tau ke sape yang pecahkan pasu bunga yang mak ko beli dari serawak tu? ala time kite men keja2 time kecik dulu...aku rase mak ko memang marah lagi pasal bende tu sampai sekarang kan...aku rase aku tau sape yang pecahkan tu"...syapit terdiam, mungkin die tanak dihalau dari rumah sebab die yang pecahkan pasu tu...hanya aku saksi time tu....syapit pon cakap dengan aku, ko jangan bagitau sape2 tau...hmmm...team korang no 14...aku terdiam, kamil terkaku , doggy pula mengalami kekejangan otak...alaa, lek la..top 15 sume ade hemper,syapit tros blah dari situ..aku pandang kearah kamil,kamil memandang doggy, doggy memandang rokok, rokok memandang asap, asap berbentuk syaitan..tiba2 ada suara dari belakang kitorang, "eh, jom la kite pegi sana, diorang nak umumkan pemenang"..sambil brotel berjalan laju2 ke arah pentas penyampaian hadiah...kamil dan doggy terus hilang semangat...aku nampak tv plasma kat mata diorg tengah retak seribu..kitorang pon trus salahkan brotel sebab kitorang rase die punca kekalahan walaupun die yang paling bersungguh2 antara kitorang...aku pon cakap dekat doggy, "cmni, aku tunggu korang kat tepi jalan, ko ngan kamil amik hamper tu, pstu terus datang kat kete..ok?"...orait sambut diorg dengan sedikit rupa syaitan..aku pon berbisik sesuatu kat kamil..pastu, aku pon pergi ke arah kereta sambil usha awek2 muke cam disneyland yang tengah lepak2...aku terdengar suara yang sedang mengumumkan pemenang2 dari nombor 28..aku mempercepatkan langkah...aku masok kedalam kereta, start engine, standby gear 1...pasang radio, dengar lagu larc en ciel, sambil cube bernyanyi dalam bahasa jepun yang hanya sama pada rentak sahaja..pasal aku tak hafal lirik...cis, ape punyer jepon..tak H1N1 langsung...aku masih lagi dalam kete...aku turunkan cermin kete sket..pasal nak dengar result...aku berdoa si hanjing cap merah tu kene bawah dari team aku...cilake tol..aku jumpe die kat tampin, konpem aku hantar budak suh pecahkan pankreas die...lepas berberapa minit, aku terdengar.."ok, sekarang No 14,dimenangi oleh kumpulan ALphanumeric"....sejurus aku dengar sorakkan dari orang ramai...aku terus standby kaw2...aku main2 minyak...vrommm vromm ekzoz kerete aku berbunyi...aku tengok, mane punye sibodo ntah kasi hamper kat kamil n kasik 4 keping sijil penyertaan kat tangan doggy..aku pandang bawah, brotel tengah gembira menepuk tangan...ikotkan hati nak je aku tepok kepale hotak die..seb bek aku ade plan lain...aku tengok kamil dengan doggy turun dari pentas dan pergi ke arah brotel..diorg beborak jap..seperti yang dirancang..aku soh kamil ckp ngan brotel , kazen aku nak jumpe die dekat sebelah stage tu..brotel pon pergi ke arah kazen aku..kesempatan tu diambil oleh kamil ngan doggy dengan berlari laju ke arah kereta aku sambil gelak2....sampai je kat kerete, diorg teros masok dalam kete cepat2 dengan hamper same sijil skalik..aku pon tekan minyak,memecut keluar dari kawasan tu...hahahhaha....kitorang ketawa besar...puas hati aku...hilang dendam aku kat brader lahanat tu...hahah...kepuasan terasa...lepas melarikan diri dalam 10minit, kitorang pon carik port untuk lepak2 sambil makan bende2 dalam paket hamper tu...kitorang gelak besar seperti baru saja merompak bank simpanan nasional cawangan palestin...port dah jumpe, hamper pon dah dekat atas meja, aku mengoyakkan plastik hamper tu...seletep digigit doggy, kamil mengeluarkan makanan di celah2 seletep tu...kitorang pon makan cekedis sambil bantai air oren jenama cheers ...terlintas kat kepale aku nak tau sape yang menang tv plasma...aku pon mesej kazen aku tanye sape yang menang...kazen aku reply, "Kumpulan no 15...Hadiah tempat pertama dapat Blender"....aku terdiam...malu untuk aku cakap dekat lahanat dua ekor nie yang si jaffar on cap merah tu yang menang...aku simpan henpon dalam poket dan kembali gelak ketawa dengan diorang bedua sambil mata aku dah berkilat2 dan hati kamil dan doggy yang masih kecewa sebab diorang percaya hadiah tempat pertama ialah sebuah tv plasma 42"....


Nota : Sijil penghargaan Brotel juga dibakar sebagai tanda protes!!!...haha...

4 comments:

gadis said...

nak tgk sijil.. huhuhuhu :)

Unknown said...

kamil..kalo ko bace blog ni..aku suggest ko luku pale die nih sbb die simpan rahsia tu smpi la die tulis blog nih..

Unknown said...

tp entry ni sy sgt sukee...wahaha..

salmi said...

haha..panjang gle posting..dpt hamper pn ok la 2..leh mkn..blander xleh mkn..kuang3